Kurs i PR, på distans


Vem är kursen till för?

✓ Tidsåtgång, certifikat, betalning, handledning
✓ Om kursledaren
✓ Kursinnehåll

Vad är egentligen bra PR? Hur skriver jag ett pressmeddelande som går hem hos journalisterna? Hur ska jag tänka gällande ex. strategi, omvärldsbevakning, event samt planering av PR för att skapa reella resultat för företaget jag jobbar med?

I den här kursen får du sylvass kunskap varvat med praktiska tips inom PR. Helhet och djup på samma gång. 
Med en branschledande expert som kursledare och resten av gänget på Crunch time som alltid finns nära till hands om du vill ha ett bollplank i ditt PR-arbete. 


Kursupplägg

Den här kursen är textbaserad och bygger på konkret, branschledande kunskap samt övningar, quiz, verktyg och mallar så som mall för ett riktigt bra pressmeddelande och en checklista för PR-idéer. 


Vem är kursen i PR till för?

För dig som vill skapa ordentligt genomslag och skapa riktiga resultat med hjälp av PR. Tidigare kursdeltagare är personer på kommunikationsavdelningar som vill kompetensutveckla och lära sig mer om just PR. Tidigare kursdeltagare består också av egenföretagare och personer med intresse för PR.


Tidsåtgång, certifikat, betalning och handledning

Tidsåtgång: Du kan anmäla dig till kursen på vår hemsida och börja läsa den direkt. Vi kan också ringa (eller maila eller chatta) så att du har chans att ställa eventuella frågor.
Kursen är cirka 15 h lång ink. övningar. Du behåller ditt inlogg även efter avslutad kurs.


Certifikat: Alla våra kurser ger certifikat efter avslutad kurs.


Betalning: Betalning av online-kurs: du kan välja mellan att få en faktura eller att betala direkt via VISA, Mastercard eller American Express. 


Handledning: Våra online-kurser läses på egen hand men klassificeras som handledda (vilket även innebär att du som har Unionens studiestöd kan använda detta hos oss) då du alltid har möjlighet att kontakta kursledaren och oss på Crunch time för att ställa frågor och få stöttning. Vi nås på chatt och mail sju dagar i veckan och på telefon fem dagar i veckan.

Intresserad av att veta mer?

Ange din mailadress.

Vad säger våra tidigare kursdeltagare?

  • En klar 5/5

    Nu förstår jag helheten och känner mig tryggare i mitt arbete. Ett plus att jag får behålla mitt inlogg. Tack för en bra och pedagogisk kurs!
    - Mikaela

  • Vill läsa kursen igen

    Jag tänkte bara säga att det var en sådan intressant och givande kurs, så jag vill läsa den om och om igen.
    - Hannah

  • Mycket kunskap

    Pedagogiskt innehåll med konkreta exempel och superbra förklaringar av begrepp. Jag rekommenderar denna kurs.
    - Alexandra

  • Kursen har något för alla

    Den här kursen har något för alla! Jag har fått massor av konkreta tips och verktyg för att ta mitt arbete till nästa nivå. Nu är jag mycket bättre på att planera, mäta och utvärdera. Är också positivt överraskad över att kursledaren varit så otroligt hjälpsam på mejl. Tack!
    - Julia

  • Snabb återkoppling

    Kursen ger tydliga förklaringar och en bra variation av teoretiska exempel och praktiska övningar. Väldigt snabb återkoppling när jag haft frågor och funderingar.
    - Diana

  • Lärorik kurs

    En toppenkurs med mycket hands on-tips. Konkret kunskap och en handledare som alltid fanns nära till hands för frågor.
    - Therese

  • Givande och bra

    Jag skulle ge kursen en solklar 5:a, för att den var så givande och väldigt bra information.
    - Matilda

  • Skönt att plugga i egen takt

    Väldigt skönt att kunna plugga i sin egen takt och kunna gå tillbaka för att se materialet om och om igen. Snabba svar vid frågor. Kan varmt rekommendera kursen.
    - Jessica

Kursledare

PR

Ida Kurvinen

Ida har arbetat med PR på olika byråer såväl som inhouse-avdelningar. Hon har arbetat med PR för nordiska, tyska, brittiska och amerikanska marknaden. Hon har ansvarat för PR-insatser som placerat hennes kunder, både företag och enskilda individer, i TV, radio och tidningar så som Dagens Nyheter, Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Ida är van att arbeta med små såväl som stora budgetar och vet att det döljer sig intressanta och spännande berättelser i alla organisationer - det gäller bara att dessa identifieras och lyfts fram.

Kursinnehåll

  • 1

    Välkommen till kursen i PR!

    • Grattis! Du har tagit ditt första steg mot att bemästra PR-året 2021.

    • Vem är Ida Kurvinen?

    • Syftet med kursen

    • Målsättning efter avslutad kurs

    • Nu kör vi igång!

  • 2

    Del 1: Introduktion till PR

    • Vad är PR?

    • Begreppet PR

    • Om PR och hantverket

    • Mini-quiz

  • 3

    Del 2: Hur media arbetar

    • PR = Bryggan mellan media och företag

    • Journalistens och ditt uppdrag

    • Vad är medielogik?

    • Vad är affärslogik vs medielogik?

    • Longlead vs shortlead media

    • Nyhetsvärdering per media

    • Jobba med exklusivitet

    • Tips vid exklusivitet!

    • Uppgift - Hitta en exklusiv nyhet

    • Mini-quiz

  • 4

    Del 3: Nyhetsvinklar

    • Recept för en nyhet - lär dig de vanligaste nyhetsvinklarna!

    • David & Goliat

    • Kända personer

    • Avvikelse och överraskning

    • Det oväntade

    • Konflikt och dramatik

    • Aktualitet till andra nyheter och timing

    • Närhet

    • Mångfald (kön, etnicitet, sexualitet etc)

    • Mänskligt och människor

    • Undersökningar och statistik

    • Granskningar

    • Jämförelser och listor

    • Trender och det som trendar

    • Framgångssagan

    • Uppgift - Värdera tidningsartiklar

    • Mini-quiz

  • 5

    Del 4: Pressmeddelande

    • Ta fram budskap att förmedla

    • Uppgift! Hitta bra budskap!

    • Pressmeddelandet som verktyg

    • Pressmeddelande i detalj

    • Hantverket - hur skriver man en bra release?

    • Praktiska detaljer att komma ihåg

    • Presskit och pressrum

    • Uppgift - Skriv ett pressmeddelande

    • Uppgift - skapa dina egna pitcher!

    • Mini-quiz

  • 6

    Del 5: Pressbearbetning

    • Vilka är dina viktigaste 10 journalister?

    • Journalistkontakter, javisst. Nu då?

    • Pressbearbetning - Steg för steg

    • Nyhetspitch via mail

    • Nyhetspitch över telefon

    • Nyhetspitch - mina handfasta tips

    • Checklista inför mediekontakt

    • När journalisten ringer dig

    • Förberedelser inför intervju

    • Pressmaterial

    • Hur får man publicitet? Fler tips

    • Varför blev det ingen publicitet?

    • Uppgift - Medialista & nedladdningsbar mall

  • 7

    Del 6: Omvärldsbevakning och mediebevakning

    • Vad är omvärldsbevakning?

    • Bevaka företagsnamn och konkurrenter

    • Ordna bevakning / Verktyg

    • Uppgift - Använd dig av omvärldsbevakning

    • Mini-quiz

  • 8

    Del 7: Produkt-PR och events

    • Produkt-PR

    • Vad är pressutskick?

    • Bud - Hur funkar det? Steg för steg

    • Pressdagar på byråer

    • Fysiska showroom hos företag inom lifestyle

    • Events

    • PR-resor och storytelling

    • Mini-quiz

  • 9

    Del 8: Influencer marketing och social PR

    • Influencer marketing & Social PR

    • Samarbete med influencers

    • Influencer identifierad. Vad gör man nu?

    • Outreach - Ta kontakt med influencers

    • Relationen

    • Tips vid samarbete med influencers!

    • Mini-quiz

  • 10

    Bonusavsnitt!

    • Att vårda sina egna sociala medier

    • Övning 1

    • Övning 2

    • Övning 3

    • Övning 4

  • 11

    Del 9: Strategisk PR

    • PR och strategisk kommunikation

    • Uppgift - Definiera din strategi

    • PR-plan

    • PR-plan - Steg för steg

    • PR-kampanjer

    • Köpt, förtjänad och ägd - skapa din PR-aktivering med mix!

    • Uppgift - Skapa en PR-aktivitet

    • PR idéer

    • ROI på PR

    • Mini-quiz

  • 12

    Del 10: Verktygslådan

    • Pressmeddelande - mall att ladda ned!

    • Trello för pressbearbetning

    • Pressklipp

    • Checklista för din idé

    • Bevakningstjänster

    • Några avslutande ord