Vad ÄR egentligen Clubhouse för något?

Nu har det hypade sociala mediet vuxit så pass mycket att ett inlogg inte längre är svårt att få tag på via diverse Facebook-grupper och appen hade så sent som förra veckan två miljoner användare globalt. Samtidigt värderas Clubhouse, enligt Axios, till 1 miljard dollar.

Clubhouse är den omtalade ljudbaserade sociala medie-appen som hittills satsat på att växa under exklusivitet och invites only. Intressanta profiler som tidiga användare och människors fear of missing out är inte att underskatta.

Hur fungerar det då?

Vem som helst (som mottagit en invite..) kan starta ett digitalt rum eller söka efter rum där intressanta ämnen diskuteras. Frekventa användare kan även skapa klubbar med likasinnade eller intresserade medlemmar. När vi kikar runt i appen ser vi rum med fokus på allt från hälsa, träning och sport till politik, privatekonomi, investeringar och (förstås) mycket sociala medier.Inte förstås för att vi själva valt sociala medier som intresse utan för att sociala medie-klicken ofta är snabba med att testa ut nya appar.

Vad vi tycker om appen hittills..

✓ Intimt! Oväntad reaktion från personer som lyssnat på podcasts så otroligt länge men Clubhouse ger ytterligare en känsla av närhet.
✓ Kul med bredden på ämnen! Det finns inte jättemycket svenska klubbar
hittills men intresset i sociala medier är stort även här så det är nog
bara en tidsfråga. Och ja. En sociala medie-klubb är förstås på gång.
✓ Rätt i tiden, ytterligare ett bevis på att ljudmedier är på uppgång, bra go to market-strategi. Men.. 1 miljard dollar i värdering! USA – era galningar. Samtidigt rimmar det förstås med den amerikanska mentaliteten och hur Silicon Valley bygger bolag. Det handlar inte om att bli stor, utan om att bli störst. Detta blir en intressant företagsresa att följa.

.. och vad som blir nästa steg:

✓ Utveckling och att bygga vidare på appen så att användare alltid hittar intressant innehåll. När en plattform växer så otroligt fort är risken hög för irrelevant eller urvattnat innehåll.
✓ Att öppna upp möjligheten för innehållsskapare att tjäna pengar på appen.
✓ Att fortsätta växa globalt. Förstås. Detta är bara början på en ambitiös satsning.

Bilder från appen med exempel på ”klubbar” som deltagarna kan
delta och lyssna till. 


Föregående
Föregående

De bästa publiceringsverktygen för sociala medier