Skriv ett pressmeddelande med rätt nyhetsvinkel

I PR-kursen identifierar och förklarar Ida Kurvinen hela fjorton olika nyhetsvinklar som går hem när du vill nå ut med en nyhet i media. För hur gör man egentligen som företag för att nå ut med en nyhet? Ida har placerat sina kunder i tidningar så som DN, DI, Aftonbladet samt i radio och nyhetssoffor. Och hur tänker hon då i sitt PR-arbete? Jo. Nyheten ska kännas relevant och för både journalister och deras läsare. Är det lättare sagt än gjort? Inte nödvändigtvis. Här kommer ett exempel på hur samma nyhet kan paketeras utifrån tre olika nyhetsvinklar.

  • Vinkel 1: Undersökningar och statistik

  • Vinkel 2: En avvikelse/överraskning

  • Vinkel 3: Närhet (i exempelvis geografi eller tid/säsong)

Vinkel 1: Undersökningar och statistik

7 av 10 svenskar snoozar. Snoozning gör oss tröttare, menar experterna.

Här är fokus på att hela 7 av 10 svenskar snoozar. Detta innebär att nyheten
har relevans för 70% av Sveriges befolkning vilket är intressant fakta
för att locka både journalister och läsare.

Vinkel 2: Något oväntat/en överraskning

Världens första app gör dig snooze-fri genom att låta dig vakna upp med en främling.

Här är fokus på att skapa nyfikenhet. Vad menas med detta? Är det en främling som pratar med dig i appen? Är det en bot eller en människa?
Fokus ligger också på att det är världens första app. Den första i sitt slag
för att lösa en utbrett problem. Du får fundera kring vilken
typ av vinkel som passar just ditt varumärke och din målgrupp.
Vi vill inte ha sensationsjournalistik bara för sakens skull.
För vissa varumärken passar humor. I andra fall kan det oväntade
handla om innovationer, oväntade kombinationer eller något annat.

Vinkel 3: Närhet (säsong)

Bekämpa mörkret. Här är appen som gör dig snooze-fri!

Vi är nog många som kan relatera till att mörker och kyla
kan bidra till känslan av att vilja ligga kvar i sängen liite
till om morgnarna. PR utifrån nyhetsvinklar som är anpassade
till säsong gör att nyheten känns än mer relevant för både
journalister och läsare.

Kom ihåg! Samma nyhet kan anpassas utifrån olika vinklar, utifrån säsong och utifrån det medie eller den målgrupp du vill nå.

Föregående
Föregående

Materialspecifikation för sociala medier

Nästa
Nästa

Crunch time i Sveriges Radio