Lyckas med marknadsföring på TikTok — hur då?

Vi vet att många är nyfikna på TikTok och vi har sammanställt svaren på ett gäng frågor nedan.


Khabane Lame är namnet på användaren med flest följare i appen.

Vanliga frågor om TikTok

Vad är TikTok?
TikTok är en kinesisk video-app som ofta benämns som en sociala medie-app. Företaget säger dock själva att det är en app för underhållning.

Hur fungerar TikTok?
Användare, eller kreatörer, kan ladda upp och ta del av videomaterial i appen. Musik och ljud spelar en stor roll och allt videoinnehåll täcker användarens hela skärm, något som TikTok själva lyfter fram som en fördel med appen. Det går även att chatta, dela vidare andras innehåll och arbeta med hashtags.

Hur många användare finns på TikTok?
TikTok växer i snabb takt och har 1 miljard användare globalt. Appen var den mest nedladdade (globalt) under år 2022. I Sverige använder 42 % av internetanvändarna TikTok någon gång ibland.
30 % av svenska internetanvändare använder appen dagligen.

Varför har TikTok blivit så stort?
Majoriteten av alla TikTok-användare säger att de använder appen för att bli underhållna. Appen har fått stort fäste bland unga målgrupper som gärna tar del av innehållet i appen.
Utmaningar (eller: challenges) är också en faktor som spelar roll i att locka användare att återkomma till appen.

Vem är störst på TikTok?
Khabane ”Khaby” Lame är världens största "“TikToker” sett till följare. Du hittar honom via @khaby.lame.

Vilket innehåll går bra på TikTok?
Lättsamma och humoristiska videos går bra på TikTok. Nedan ser du två exempel på videos som blivit virala. Utöver humor så finns det mycket innehåll som handlar om att utbilda/informera, men gärna även detta på ett lättsamt sätt.
Video #1
Video #2

Hur fungerar annonseringen?
Det går att arbeta med varumärkesbyggande såväl som säljdrivande kommunikation. TikTok har ett annonsverktyg (likt Instagram, Facebook, Linkedin och andra plattformar) och här går det att skapa annonser från grunden, men det går också att sponsra videos som redan finns
uppladdat och synligt på ditt/ditt företags TikTok-konto.

Hur bör mitt företag jobba för att lyckas på appen?
I dagsläget passar TikTok allra bäst för B2C-företag; detta på grund av den målgrupp som är störst här. Det går att arbeta varumärkesbyggande och/eller säljdrivande, organiskt och/eller med annonser. För en del företag kan TikTok passa bra som en del i mediemixen, för andra företag kan kanalen spela rollen som den enskilt viktigaste kanalen. Det är mer kostnadseffektivt att annonsera på TikTok jämfört med flera andra sociala medie-kanaler. Det är dock viktigt att tänka på att TikTok
fortfarande är som störst bland unga målgrupper, men om du vill nå personer som är 10-talister, 00-talister eller 90-talister så kan det här absolut vara rätt app för dig. Har du äldre målgrupper så kan det vara värt att avvakta lite och se om appen snart blir större även bland äldre målgrupper.


Månatliga användare på TikTok respektive Facebook, Youtube, Instagram, Twitter, Linkedin och Snapchat.


Kurstillfällen TikTok

Heldagskurs i marknadsföring på TikTok 16 mars 2023
Crunch times Natalie Eriksson håller en utbildning hos Resumé Akademi
Läs mer och anmäl dig här.

Heldagskurs i marknadsföring på TikTok 26 april 2023
Läs mer och anmäl dig här.

Heldagskurs i marknadsföring på TikTok 23 maj 2023
Crunch times Natalie Eriksson håller en utbildning hos Resumé Akademi
Läs mer och anmäl dig här.


Föregående
Föregående

Nyheter: Internetdagarna och TikTok

Nästa
Nästa

GIF:ar är för boomers?