Sociala medie-marknadsföring, distanskurs


Kursupplägg

Vem är kursen till för?
Tidsåtgång, certifikat, betalning, handledning
✓ Vad säger tidigare deltagare?
Om kursledaren

 Kursinnehåll


Hur fungerar sociala medier? Annonsering? Hur ska jag tänka kring de olika kanalerna? Vilken är rätt tonalitet för mitt varumärke och hur gör jag egentligen planering och utvärdering på bästa sätt?

I den här heltäckande kursen får du sylvass kunskap varvat med praktiska tips inom sociala medie-marknadsföring. Med en branschledande expert som kursledare och resten av gänget på Crunch time som alltid finns nära till hands om du vill ha ett bollplank i ditt marknadsföringsarbete. 


Kursupplägg 
Den här kursen består av innehållsrika videoföreläsningar byggt på konkret, branschledande kunskap samt övningar, textmaterial, quiz, verktyg och mallar
så som ordlista och mall för medieplan och kommunikationsplan.


Vem är kursen i sociala medier till för?
För dig som vill öka kännedom och/eller driva försäljning via sociala medier. Många tidigare kursdeltagare är personer på kommunikationsavdelningar som vill kompetensutveckla och lära sig sociala medie-marknadsföring. Tidigare kursdeltagare består också av egenföretagare, influencers, personer anställda på reklambyrå och personer med intresse för sociala medier. 

Tidsåtgång, certifikat, betalning, handledning
Tidsåtgång: Du kan anmäla dig till kursen på vår hemsida och börja läsa den direkt. Vi kan också ringa (eller maila eller chatta) så att du har chans att ställa eventuella frågor. Kursen är cirka 15 h lång ink. övningar. Du behåller ditt inlogg även efter avslutad kurs.

Certifikat: Alla våra kurser ger certifikat efter avslutad kurs.

Betalning: Betalning av online-kurs: du kan välja mellan att få en faktura eller att betala direkt via VISA, Mastercard eller American Express. Kursen kostar 4 995 kr inklusive moms.

Handledning: Våra online-kurser läses på egen hand men klassificeras som handledda (vilket även innebär att du som har Unionens studiestöd kan använda detta hos oss) då du alltid har möjlighet att kontakta kursledaren och oss på Crunch time för att ställa frågor och få stöttning.

Intresserad av att veta mer?

Ange din mailadress.

Vad säger tidigare kursdeltagare?

  • En klar 5/5

    Nu förstår jag helheten och känner mig tryggare inom sociala medier. Ett plus att jag får behålla mitt inlogg. Tack för en bra och pedagogisk kurs!
    - Mikaela

  • Vill läsa kursen igen

    Jag tänkte bara säga att det var en sådan intressant och givande kurs, så jag vill läsa den om och om igen.
    - Hannah

  • Mycket kunskap

    Pedagogiskt innehåll med konkreta exempel och superbra förklaringar av begrepp. Jag rekommenderar denna kurs.
    - Alexandra

  • Kursen har något för alla

    Den här kursen har något för alla! Jag har fått massor av konkreta tips och verktyg för att ta mitt arbete till nästa nivå. Nu är jag mycket bättre på att planera, mäta och utvärdera. Är också positivt överraskad över att kursledaren varit så otroligt hjälpsam på mejl. Tack!
    - Julia

  • Snabb återkoppling

    Kursen ger tydliga förklaringar och en bra variation av teoretiska exempel och praktiska övningar. Väldigt snabb återkoppling när jag haft frågor och funderingar.
    - Diana

  • Lärorik kurs

    En toppenkurs med mycket hands on-tips. Konkret kunskap och en handledare som alltid fanns nära till hands för frågor.
    - Therese

  • Givande och bra

    Jag skulle ge kursen en solklar 5:a, för att den var så givande och väldigt bra information.
    - Matilda

  • Skönt att plugga i egen takt

    Väldigt skönt att kunna plugga i sin egen takt och kunna gå tillbaka för att se materialet om och om igen. Snabba svar vid frågor. Kan varmt rekommendera kursen.
    - Jessica

Kursledare

Sociala medier

Natalie Eriksson

Natalie har erfarenhet från en av Sveriges ledande sociala medie-byråer samt olika marknadsavdelningar och arbete med egen konsultbyrå. Hon har bl.a. arbetat som interim marknadschef, medieköpsspecialist och projektledare. Natalie skriver om sociala medier på Resumé, sitter i juryn för Resumés tävling "Månadens kampanj - sociala medier" och har drivit ett nätverk tillsammans med Facebook. Hon undervisar frekvent om sociala medier för företag samt på skolor så som Nackadmin och Berghs School of Communication. Natalie har även skrivit en bok och tar sig an styrelseuppdrag för att bidra med ett digitalt marknadsförings-perspektiv.

Natalie pratar sociala medier och marknadsföring i media.


Svenska Dagbladet




Kursinnehåll

  • 3

    Avsnitt 2

    • 2A - Annonsering i teorin: annonser som affärsmodell

    • 2B - Annonsering i teorin: segmentering av målgrupper

    • Segmentering av målgrupper: två exempel

    • 2C - Annonsering i teorin: målsättning och mätning

  • 4

    Avsnitt 3

    • Quiz - utifrån avsnitt 1 och 2

  • 5

    Avsnitt 4

    • En heads up!

    • 4A - Skapa en annonskampanj - kampanjsteget

    • 4B - Skapa en annonskampanj - kampanjsteget tillvalsfunktioner

    • 4C - Skapa en annonskampanj - ad set-nivå

    • 4D - Skapa en annonskampanj - ad set-nivå tillvalsfunktioner

    • 4E - Skapa en annonskampanj - ad set-nivå ytterligare tillvalsfunktioner

    • 4F - Skapa en annonskampanj - annonssteget

    • Extra: Admin-rättigheter i Business Manager

    • Extra: Brand awareness som målsättning

    • Extra: Audience insights - målgruppsverktyg för att förbättra din kommunikation på FB/Instagram

  • 6

    Avsnitt 5

    • 5A - Målgruppsstrategi: att nå målgrupper i praktiken

    • 5C- Målgruppsstrategi - fortsättning

    • 5B - Kom ihåg!

  • 7

    Avsnitt 6

    • 6A - Tonalitet

    • Dollar Shave Club - exempel på ett varumärke med en tydlig tonalitet

    • 6B - Tonalitetsövning 1 - personlighet

    • 6C - Tonalitetsövning 2 - middag

    • 6D - Tonalitetsövning 3 - ordmoln

    • 6E - Tonalitetsövning 4 - tre pelare

    • 6F - Tonalitet i video

    • 6G - Att tänka på gällande olika plattformar (se pdf nedan)

    • 6H - Sociala medier tillsammans med andra medier

    • Extra: Materialspecifikation

  • 8

    Avsnitt 7

    • 7A - Gantt-schema som verktyg

    • 7B - Att skapa en medieplan

    • 7C - Trello som verktyg

    • Extra: Mall för kommunikationsplan

    • 7D - Fler verktyg

  • 9

    Avsnitt 8

    • 8A - Utvärdering av kommunikation i sociala medier

    • 8B - Mätetal för kommunikation i sociala medier

    • 8C - Utvärdering fortsättning

    • 8D - Utvärdering exempel

    • 8E - Att skapa rapporter

    • Extra: Vad olika mätetal betyder

    • Extra: Förbättra en pågående kampanj

  • 10

    Avsnitt 9

    • Avslutande test

    • Tack för den här gången!